112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Télen se állj le a sporttal!

Attól, hogy lassan itt a tél, és kint nyüzsögnek a mínuszok, nem muszáj abbahagyni a sportolást. Sőt a lehetőségek mozivászna ebben az időszakban is igen széles.

Olvasási idő: 4 perc

A tél közeledtével sokan leteszik a kerékpárjukat, a szekrény mélyére süllyesztik úszófelszerelésüket vagy ideiglenesen „szögre akasztják” futócipőiket, és a sportolás helyett inkább a szoba melegét választják. Pedig télen ugyanúgy szükségünk van a testmozgásra, hiszen – a megfelelő táplálkozással együtt – megvéd a betegségektől, és erősíti az immunrendszert. Ezért mindenkit arra biztatunk, hogy a téli időszakban se hagyja abba a mozgást, hiszen határainkat ilyenkor is ugyanúgy feszegethetjük, mint a komfortosabb időjárási körülmények között.

Nézzük, hogyan!

Mit tegyek, ha irtózom a hidegtől, de továbbra is mozogni szeretnék?

A legkézenfekvőbb válasz: irány az edzőterem! Ehhez némi elhatározás és - néhol nem - kevés pénz szükséges. Számos olyan mozgásforma végezhető edzőtermi körülmények között, amelyek – ha nem is helyettesítik –, de nagyon jól kiegészítik a szabadtéri sportolást.

Példának okáért a futás szerelmeseinek télen sem kell kétségbeesniük, hiszen a futópad vagy a gyaloglópad legalább olyan hatékony, mintha kint rónánk a köröket: formában tart, ugyanúgy égeti a kalóriákat, sőt – a szabadtéri futással ellentétben – kíméli az ízületeket.

Akik télen leteszik a bringát, pattanjanak szobabiciklire vagy spinningkerékpárra! Bár valóban nem ugyanaz az élmény, mintha kint tekernénk, arra mindenképpen jó, hogy a tavasz érkeztéig „melegen” tartsa az izmokat. Sőt, ha attól félsz, hogy túl uncsi lesz bent tekerni, hallgass közben zenét, látogass csoportos edzéseket, vagy tölts le olyan alkalmazásokat, amelyek virtuális élménnyé varázsolják az unalmasnak hitt egy helyben tekerést!

Ha pedig valami másra vágysz, próbáld ki a kettlebellt! Habár első látásra sokan megijednek a három vagy ötkilós golyóktól, hamar rájönnek, hogy ha megfelelően használják, gyorsan magukra pakolhatnak egy-két kiló izmot. Ahogy a szakemberek mondják, nincs olyan izomcsoport, amelyet ne mozgatna meg. Egy próbát mindenképpen megér!      

Mit tegyek, ha nam bírom az edzőtermet?

Akkor sincs baj! Télen is futhatunk vagy kerékpározhatunk a szabadban, ám érdemes néhány dologra odafigyelnünk.

Sokan – tévesen – azt hiszik, a szervezetnek télen kisebb a folyadékigénye, pedig ez egyáltalán nem így van! A szokásos, napi másfél-két liternyi folyadékot (nem sört!) ugyanúgy el kell fogyasztanunk, főként, ha sportolunk! Futás vagy kerékpározás közben mindig legyen nálad kulacs!

Téli szabadtéri sportoláskor gondolj a meleg és réteges öltözködésre! Érdemes olyan futó- vagy kerékpáros ruhát beszerezned, amely elvezeti az izzadságot, melegen tartja az izmokat, és nem engedi át a vizet. Futás vagy kerékpározás közben javasolt a fejedre is gondolnod: a sapka elengedhetetlen kelléke a sportolásnak.

Alaposan gondoljuk át és válasszuk meg az útvonalat, amelyen futni vagy tekerni szeretnénk. Kerüljük a jeges, sáros és csúszós helyszíneket, ha nem akarunk gipszcsizmát húzni! Egyre több városban – és nem csak Budapesten – találunk rekortán-borítású futóköröket, amelyeken biztonságosan és jó társaságban róhatjuk a köröket.

A street workout kedvelőinek sem kell elkeseredniük, alapos bemelegítést követően a kemény mínuszokban is lehet edzeni, ám érdemes szem előtt tartani néhány dolgot: alaposan melegítsünk be, ne toljuk túl az erősítést, és ha lehet, egyszerűbb gyakorlatokat végezzünk el!

Végezetül: vitamint a szervezetnek! Ha természetes formában nem is, szintetikus – ellenőrzött forrásból származó – változatában pótold a télen fellépő vitaminhiányt! Napi minimum 1000 mg C-vitamin nemcsak a betegségektől óvhat meg, hanem segíti a sportolás utáni regenerálódásban is.    

Mire figyelj, ha a tél beállta előtt szeretnél életmódot váltani?

Palatinus Tünde korábbi világ- és Európa-bajnok fitneszversenyző, jelenlegi fitneszedző és versenybíró tuti tippjei:

  • Ha nem muszáj, ne a tél beálltával kezdjük el a szabadtéri sportolást! A hideg keményen kikezdi a térdízületeket, és ha nem öltözünk fel rétegesen, előbb-utóbb a betegágyban kötünk ki.
  • A tavasz érkeztéig látogassuk inkább a fűtött és jó hangulatú edzőtermeket, ahol szakember felügyelete mellett kezdhetjük el a sportolást! A csoportos-zenés foglalkozásoknál, a funkcionális edzéseknél és a pilatesnél nincs lélekemelőbb dolog a világon a korán sötétedő, depis télben.
  • Otthon is elkezdhetjük a mozgást, hiszen rengeteg audiovizuális anyag található a neten. A lényeg, hogy kitartóan csináljuk!
  • Ha mindenáron kültéri sportot szeretnénk űzni, ne a futással kezdjük! Kezdésnek válasszuk inkább a gyorsgyaloglást vagy a lassabb ütemű sétát!
  • Ha valaki mégis a futással szeretné elkezdeni az életmódváltást, ügyeljen arra, hogy olyan futócipőt vegyen magának, amely kényelmes és jól tartja a bokát, továbbá a mozgáshoz vegyen fel termoplán (hőszigetelt) ruhát!

 

Szöveg: Márványkövi Ferenc
Fotó: pixabay, freepiks

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK










Banner
Banner
Banner
Támogatóink