112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Télen is használd bátran a kültéri kondiparkokat!

Egyáltalán nem ördögtől való a szabadtéri testedzés (street workout) télen, sőt számos előnye van az edzőtermivel szemben. Érdemes azonban figyelembe vennünk néhány tanácsot, amennyiben a kondiparkot választjuk a metsző hidegben.   

Olvasási idő: 3 perc

A tél beálltával sokan akasztják szögre futócipőjüket, vagy viszik le bringájukat a pince mélyére, és a beltéri edzéslehetőségeket keresik. Bár a koronavírus-járvány idején a korlátozások ellenére is maradt lehetőségünk testmozgásra, most nemcsak a hideg, hanem a tiltások is sokunkat meggátolnak a sportolásban. Zárva tartanak az uszodák és az edzőtermek, és csoportos sporttevékenységet sem végezhetünk a szabadban.

Szerencsére a kültéri kondiparkokat továbbra is használhatjuk, s bár sokan szívesebben erősítenek a meleg szobában, a szabadtéri gyúrás mégiscsak más történet. Ha nem akarsz pórul járni kinti edzés közben, szívlelj meg néhány tanácsot!

 

Mire figyelj, ha kültéri kondiparkba mész edzeni télen? A street workout tízparancsolata

    • Az első és egyben legfontosabb szabály, hogy öltözködj rétegesen! A hidegben edzésnek számos kockázata van, amelyek közül a legnagyobb a kihűlés. Nem is hinnéd, mekkora mértékben veszi igénybe testedet a hideg. Bármennyire is kimelegedtél, eszedbe ne jusson félmeztelenre vetkőzni!
    • Túl sok réteget se vegyél fel, mert zavarni fog a mozgásban! Elég az aláöltözet és egy jó vastag felső.
    • Húzz sapkát a fejedre! A fejen keresztül a test hőjének 7–10 százalékát veszítjük el.
    • Viselj magasnyakú pulóvert és meleg zoknit, de húzz kesztyűt is, máskülönben odafagy a kezed a jéghideg korláthoz!
    • Fontos, hogy edzés közben kényelmes cipő legyen rajtad, amelyben könnyen tudsz mozogni, ezért kerüld a nehéz lábbelit!
    • Mivel a téli hidegben könnyebben begyulladnak ízületeid és izmaid, szánj elegendő időt az alapos – legalább félórás – bemelegítésre!
    • Ne a legkeményebb mínuszokban állj neki a kinti testedzésnek! Várd meg, amíg kicsit enyhül az idő, és csak akkor kezdd el a rendszeres tréninget!
    • Szánj kellő időt arra, hogy tested megszokja a megváltozott időjárási körülményeket! Eleinte kevesebb időt tölts kondiparkban, majd fokozatosan egyre többet, így szervezeted is könnyebben alkalmazkodik a zimankóhoz.
    • Workout közben is gondoskodj a megfelelő folyadékpótlásról! Bár a hideg miatt úgy érzed, nem vagy szomjas, a szervezetednek ilyenkor is szüksége van folyadékra, legfőképpen vízre.
    • Legyen nálad bőr- és napvédő krém arra az esetre, ha több órát töltesz kint napos időben! Bármilyen furcsa, de az UV-sugárzás télen is erős.

     

    Etikett: a kültéri kondiparkok íratlan szabályai

    • Mindig köszönj kondiparkos edzőtársaidnak!
    • Ne bámuld a többieket edzés közben!
    • Ne szólj bele mások gyakorlatába és edzésmódszereibe!
    • Edzés közben ne hallgass hangosan zenét, mert zavarhatja a többieket!
    • Ne lógj túl sokáig a szeren! Ügyelj arra, hogy mások is használhassák az erősítőeszközöket!
    • Ne vidd magaddal a kutyust a kondiparkba!
    • Ne mutogasd a felsőtestedet, eddz ruhában!

     

    Hová menjek?

    Szabadtéri kondiparkok Budapesten és a nagyobb vidéki városokban

    Bár hosszú a hazai fitneszparkokat tartalmazó lista, az alábbiakban ajánlunk néhányat, amelyet érdemes felkeresned.

    Budapest

    • János Pál pápa tér: kilenc izomerősítőgép, köztük sífutó-, has- és hátizomerősítő szerkezetek várnak rád. Kissé eldugott helyen van, de sokan pontosan ezért szeretik.
    • Nehru part: az egy dolog, hogy kondizás közben a Dunában gyönyörködhetsz, de ha megunod a gyúrást, kipróbálhatod a gördeszka-, bringa és kosárlabdapályát is. 
    • Goldmann György tér: rendkívül korrekt kondipark a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szomszédságában. Gyűrű, hasazópad és Hard Body Hang.

    Debrecen

    A városban 17 kondipark működik, közülük az egyik legjobban felszerelt az egyetem épülete mögött: a DEAC-pálya közelében található létesítmény, ahová rengeteg hallgató jár edzeni.

    Szeged

    A Szeged Pláza mögötti Búvár-tónál található a város egyik legtisztább kondiparkja, amely fekvése miatt rendkívül hangulatos. Bár egyszerűen felszerelt, az odatelepített gépekkel minden izomcsoportunkat megmozgathatjuk.

    Győr

    Hat éve adták át a városban a saját testsúlyos edzésre is alkalmas kondiparkot, amely az Arany János Általános Iskola melletti sportpályáknál terül el. Előnye, hogy erősítés után kocoghatsz egyet a közeli rekortán futópályán.

    Miskolc

    A Győri kapunál (József utca) találjuk Miskolc egyik legnagyobb kondiparkját, amely 150 négyzetméternyi területen várja az erősíteni vágyókat. A korszerű, vandálbiztos gépekkel teljes izomzatunkat megmozgathatjuk.

    Ebben a videóban Szarka Ákos világbajnoki bronzérmes és világkupagyőztes streetworkout-versenyző gyakorlatsorozatát nézheted meg.

    A hazai kültéri kondiparkokat tartalmazó interaktív térképet – amelyen narancssárga karikával jelölték az erősítőparkokat – itt találod.

    A téli edzéslehetőségekről itt, a szabadtéri sportolás előnyeiről pedig itt írtunk korábban.

    Szöveg: Márványkövi Ferenc
    Forrás: street-workout.hu, csupasport.hu, welovebudapest.com, velvet.hu, fitbuilder.hu, freesportparks.hu
    Kép: freepik.com

    Hírkategóriák

    LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

    KORÁBBI BEJEGYZÉSEK












    Banner
    Banner
    Banner
    Támogatóink