112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Pókember az olimpián: bemutatkozik a sportmászás

Annyira népszerű sport a fal- vagy sportmászás, hogy szerepel a soron következő, tokiói nyári olimpia programján is. Kitűnő mozgásforma, amely számos képességünket fejleszti, ezen kívül rendkívül látványos és izgalmas is. 

Olvasási idő: 3 perc

 

Ha minden jól megy, - és a koronavírus-járvány sem szól közbe -, a tavalyról idénre halasztott tokiói nyári olimpián bemutatkozhat egy szerfelett látványos és menő sportág: a falmászás, hivatalos nevén a sportmászás. Összesen 40 sportoló bizonyíthatja tehetségét az ötkarikás játékokon, 20 nő és 20 férfi. Az újkeletű sportág mindhárom szakága – nehézségi, gyorsasági, boulder – helyet kap az olimpián, ám ezúttal nem külön értékelik őket, hanem összesítésben. 

 

Miből áll pontosan a falmászás?

A sportmászásnak három versenyága, illetve szakága van.

Nehézségi mászás

Ebben a számban a versenyzők dinamikus kötelet használnak a mászáshoz, miközben – testi épségük védelmében – a kötelet a falba helyezett nittekhez kapcsolják. A mászó feladata, hogy teljesítse a műfalon kijelölt útvonalat, illetve minél tovább jusson. Az idő másodlagos szempont.

Boulder

Vízszintes, biztosítás nélküli mászás kis magasságban, mindössze néhány méterre a földfelszín felett. A boulder művelőit a fal alatt elhelyezett vastag szivacsok védik a súlyosabb sérülésektől, ha netán leesnének a mászófalról. A boulderben eltérő nehézségű útvonalakat jelölnek ki, és a mászófeladatot időn belül kell teljesíteniük a versenyzőknek.

Gyorsasági mászás

A gyorsmászásban a résztvevőknek minél hamarabb kell feljutniuk a kijelölt pontig. A mászófal magassága 15 méter, és az a versenyző nyer, aki hamarabb nyomja meg a fal tetején lévő gombot. A mászókat úgy biztosítják, hogy a kötél egyik végébe őket akasztják be, a másik végébe pedig a földön álló biztosító személyt. A köztük lévő kötelet karabiner rögzíti a fal tetejébe. 

 

Milyen képességeket fejleszt a sportmászás?

  • egyensúlyérzéket
  • térérzékelést
  • reakciósebességet
  • ízületek hajlékonyságát
  • törzsizomzatot
  • anaerob erő-állóképességet
  • tanulási készségeket
  • mozgáskoordinációt

 

Hol próbálhatom ki a falmászást?

Ha próbára tennéd ügyességed, böngészd a hazai hegy- és sportmászó szakosztályok honlapjait. A tíz alkalomra szóló belépő ára 15 000 és 20 000 forint között mozog, és a legtöbb helyen a felszerelést is helyben bérelheted, pár száz forintért. Ha kedvet kaptál, nézd meg, milyen egy falmászóedzés a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Sport Centerében!

 

Tudtad?

  • Az utánpótláskorú falmászók már a 2018-as Buenos Aires-i ifjúsági olimpián bemutatkoztak. Akkor még nem volt magyar sportoló a mezőnyben.
  • Nemrégen még meglehetősen Budapest központú volt a sportmászás, ám az elmúlt években enyhült a főváros hegemóniája: Pécsen, Győrött, Szegeden és Miskolcon is nyíltak termek.
  • A sportmászás alapvető kellékei a beülő, a heveder, a kötél, a biztosítóeszközök, a mászókötél, a mászócipő és a fejvédő. Addig, amíg ki nem próbáltad a falmászást, semmiféleképpen se szerezd be ezeket!
  • Nemcsak a tokiói, hanem a 2024-es párizsi olimpia programján is szerepel a sportág.
  • Sajnos nem lesz magyar sportmászó a tokiói olimpián, de ami késik, nem múlik.
  • Már 14 éves kortól lehet felnőtt versenyen indulni.
  • A hazai sportmászás eddigi legnagyobb nemzetközi sportsikerét Vályi Gergő érte el, ő 2019-ben az oroszországi Voronyezsben rendezett Európa-bajnokságon a nehézségi mászásban, az ifi B korcsoportban (14-15 évesek) nyert aranyérmet.
  • Nemzetközi szinten a legeredményesebb magyar versenyzőnek mondhatja magát Vályi Gergő, Radics Attila és Tusnády Nimród,

 

Járványügyi korlátozás

Itthon jelenleg csak igazolt, sportorvosi engedéllyel rendelkező versenyzők használhatják a mászófalakat, illetve az edzőtermeket, ám mászás közben nekik is be kell tartaniuk az előírásokat (létszámkorlát, távolságtartás, kézfertőtlenítés). Ha szeretnéd kipróbálni a falmászást, várnod kell, amíg feloldják a korlátozásokat. Addig is gyakorolj a bordásfalon vagy a kondiparkban!

 

Szöveg: Márványkövi Ferenc
Forrás: indoorclimbingworld.com, nso.hu, tokyo2000.org, mhssz.hu, sportmegoldasok.hu
Kép: freepik.com

 

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK












Banner
Banner
Banner
Támogatóink