Nemcsak haladó szellemiségű, hanem rendkívül lelkes és összetartó a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tervezőcsapata, amelynek nevéhez Magyarország első napelemes hajója fűződik. Az első hajót egy második követett, aminek eredményeképpen a team most már olyan, napenergiával működő elektromos versenyhajóval büszkélkedhet, amely a világ bármely szegletében – pontosabban vizén – megállja a helyét.
Olvasási idő: 4,5 perc
Nem kevesebb mint 30 lelkes, műszaki és gazdasági tudással bíró egyetemista kitartó munkája kellett ahhoz, hogy megépüljön a nem mindennapi, kizárólag napenergiával hajtott elektromos versenyhajó, amelyre nemcsak a magyar egyetemisták, hanem az országban bárki büszke lehet. Domaniczki Viktória, a tervezőcsapat egyik tagja, a gazdasági munkacsoport vezetője nyilatkozott az UNISport szerkesztőségének. Elárulta, hosszú út vezetett a mostani hajó, a Lana megépítéséig.
„Az egyetemi versenycsapatok szakmai tevékenységének gyümölcse a BME e-hajója – foglalja össze a lényeget. – Számos fejlesztési lépést autodidakta módon kellett megtanulnunk, ugyanakkor kérdéseinkkel a konzulens tanárainkhoz, illetve szponzorainkhoz is fordulhattunk. Még 2014-ben három srác fejéből pattant ki az elektromos vezérlésű hajó megépítésének ötlete. A fiúk további tagokat toboroztak, és 2016-ra elkészült az ország első napelemes versenyhajója: Rosana, amely már nemzetközi versenyeken is indulhatott, többek között több alkalommal Monacóban is. A sornak ezzel nincs vége, hiszen nem sokkal később megszületett Lana, a második e-hajó, amely a legújabb fejlesztésünk, és amely nemsokára szárnyakat is kap, illetve további funkciókkal bővül.”
Mielőtt bárki azt hinné, Lana elérte végső állapotát, téved. A hajón folyamatosan dolgoznak, a 30 fős team tagjai akkor foglalkoznak vele, amikor egyetemi teendőik mellett jut rá idejük. Télen zajlik a szakirodalom böngészése és a kutató-tevékenység, tavasszal – és ha az időjárás megengedi, ősszel is – a műhelymunka, szerelés és az azt követő tesztelés, nyáron pedig a versenyzés. Tervük, hogy a szárnyakkal ellátott hajójukkal egészen a dobogóig hasítsanak a hollandiai világbajnokságon.
A team-munkának azonban – a pofás vízi járgányon kívül – más előnye is van.
„Lana mindenki szívéhez közel áll – ismeri el Domaniczki Viktória. – Sok ember közös munkájának a gyümölcse, és az sem mellékes, hogy a csapat tagjai anyagi ellenszolgáltatás nélkül végzik feladatukat. Leírhatatlan a hangulat, amely a műhelyben uralkodik, az alkotófolyamatot pedig remek légkör övezi. Úgy is fogalmazhatnék, Lana erős összetartó kapocs a csapat számára.”
Domaniczki Viktóriától megtudtuk, hogy vannak gyorsasági és ügyességi – bójakerülő – versenyek is, ám nem mindig azt nézik, melyik hajó a legfürgébb vagy a legügyesebb: egyes megméretéseken ugyanis a konstruktőrök munkáját teszik mérlegre. Bár dobogós helyezést még nem ért el a magyar fejlesztőgárda, konstruktőri munkájáért már kapott külön elismerést, méghozzá a 2016-os hollandiai versenyen.
A nemzetközi vizeken és versenyeken a nyugat-európai országok hajói a legnehezebb ellenfelek, főként a holland és német fejlesztések, de a portugáloknak sem kell szégyenkezniük.
A közös munkát a BME, a gépészkari egyesület és magánszponzorok támogatják. Leginkább járműipari és elektortechnikai cégek látnak fantáziát az egyszemélyes vízi járműben, ők általában tervezéssel, kedvezményes áron adott alkatrészekkel vagy gyártással segítik a lelkes egyetemistákat.
„Munkánk legfontosabb üzenete, hogy mindenki kezdjen el foglalkozni a környezetvédelemmel és a fenntartható közlekedéssel. Ha azt akarjuk, hogy bolygónk megmeneküljön, kétségkívül olyan megoldásokban kell gondolkodnunk, amelyek kímélik a Földet. Napelemes hajót építeni semmiféleképpen sem átlagos dolog, így üzenetünk talán hatékonyabban jut el az emberekhez. Ez nem azt jelenti persze, hogy mindenkinek elektromos, környezetbarát hajó építésébe kell vágnia. Azzal is sokat teszünk, ha szelektíven gyűjtjük a szemetet.”
Tudtad?
- Hat éve alakult meg a BME napelemes hajót építő csapata, amelynek kapitánya Czibere Szilárd villamosmérnök-hallgató.
- Az első hajót 2016-ban engedték vízre, amelyet egy újabb fejlesztés követett.
- Ez volt Közép-Európában az első, napenergiával működő elektromos versenyhajó.
- A csapat eddigi legjobb eredményét – 5. hely – egy oroszországi versenyen érte el.
- A hajó energia-utánpótlását nem egy parti töltőállomásból, hanem napenergiából nyeri.
- A jövőbeni fejlesztéseknek köszönhetően – szárnyakat szerelnek a hajóra – a járgány akár 40-50 kilométer/órás sebességgel is száguldhat.
- Ha minden jól alakul, jövő nyáron a Balatonon mutatkozik be hazai közönség előtt az innováció.
- Nálunk még nem rendeztek versenyeket magyar napelemes hajóknak, legfőképpen azért nem, mert a BME-n kívül más egyetemnek még nem sikerült ilyen vízi járművet építenie.
Friss infókért figyeld a Solar Boat Team Facebook-oldalát, és ne hagyd ki a csapat bemutatkozó-videóját sem!
Szöveg: Márványkövi Ferenc
Kép: Solar Boat Team