112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Létezik-e gyógyír a másnaposságra?

Alighanem többen is átélték már a macskajaj tüneteit: az iszonyú fejfájásra ébredést, a hányingert, és a kínzó szomjúság érzését. Íme néhány tipp, a másnaposság kellemetlenségeinek könnyítésére.

Olvasási idő: 3 perc

A másnaposság elkerülésének legjobb módja természetesen az, ha egyáltalán nem fogyasztunk alkoholt, vagy csak mértékkel. Ha azonban alkalomadtán többet iszunk a kelleténél, beválhatnak az „alapok”:

  • Ne igyunk éhgyomorra!
  • Közben igyunk vizet is!
  • Nem mindegy, milyen alkoholt fogyasztunk!
  • Ne dohányozzunk, ha alkoholt iszik!
  • Kerüljük a cukrozott alkoholos italokat!

 

A macskajaj enyhítésére

Nem létezik olyan szer, amely segít hamarabb kijózanodni, viszont a kellemetlen tünetek enyhíthetők.

A fejfájás, a szédülés és a hányinger csillapítására a legjobb, ha reggel sok vizet iszunk. A másnapossággal járó szörnyű szomjúságot mindig friss, szénsavmenetes vízzel csillapítsuk! A szénsav ugyanis ingerli a gyomrot. Az ásványi anyagok pótlására megfelelnek a szénsavmentes ásványvizek, és a frissen készített gyümölcslevek is.

A panaszok enyhítésére jót tesz a reggeli, de akinek hányingere van, nehezen tud ilyenkor enni, ezért valami könnyű ételt válasszon, ha az sem megy, akkor igyon teát!

A friss levegő is segíthet, a mozgás több vért pumpál az izmokba, a szervezet vérellátása, a vérkeringés javul, a regenerálódási folyamatok felgyorsulnak. Ha süt a nap, vagy esett a hó, viseljünk napszemüveget, mert ilyenkor az erős fény különösen bánthatja a szemet, és fejfájást is okozhat.

 

Fejfájás ellen

Nem csak este az elalvás megkönnyítésére, hanem reggel is be lehet venni egy szem fájdalomcsillapítót a fejfájás enyhítésére. Nagyon jól megfelelnek erre a célra az acetil-szalicilsav tartalmú fájdalomcsillapítók, mivel más hatóanyagoktól (pl. a paracetamoltól) eltérően ezek nem a májban bomlanak le, amit az alkohol amúgy is megterhelt. Ha hányingerünk van, jobb, ha nem veszünk be fájdalomcsillapítót.

Aki nem szeretne fájdalomcsillapítót bevenni, de fáj a feje, jó megoldás lehet a borsmentaolaj is, hiszen izomlazító hatású, és javítja a fejbőr vérellátást is, illetve a májat sem terheli meg. Cseppentsünk egy-két csepp olajat az ujjainkra, a homlokunkat és a halántékunkat masszírozzuk be vele! A hatás kb. 15 perc múlva lesz érezhető. Alkalmazás előtt bőrpróbát kell végezni, néhány embernél az illóolajok allergiás reakciót válthatnak ki.

 

Milyen a jó reggeli?

A jó reggeli hozzájárul a másnaposság tüneteinek enyhítéséhez. Ha elég erőt érzünk magunkban, akkor reggelizzünk baráti körben!

Ideális választás a magas víz- és fehérjetartalmú reggeli.  A kalóriadús ételek is jót tesznek ilyenkor, a szervezet elektrolit-háztartását segítenek helyreállítani. A reggeli mennyiségét mindenki maga szabja meg, attól függően, hogy mennyire érzi rosszul magát.

Sokan nem szeretik, de a másnaposságra jót tesz, ha reggelire ruszlit (pácolt hering hagymával) eszik, ez ugyanis magas ásványi anyag tartalma révén újra egyensúlyba hozza a szervezet ásványi anyag háztartását. Hasonlóan jó hatású az ecetes uborka és a meleg zöldségleves. Egy pohár sós paradicsomlé is remekül beválik!

Az alkoholfogyasztás hatására a vércukorszint enyhén csökken, emiatt másnap reggel fokozódik az étvágy az erős, fűszeres ételek iránt. Ilyenkor reggelire megfelelő választás egy finomságokkal teli szendvics.

Aki a másnaposságot alkohollal akarja enyhíteni, az tévúton jár! Ha pillanatnyilag enyhülnek is a panaszok, az alkohol csak tovább károsítja a májat, és a macskajaj késleltetve, de így is úgyis bekövetkezik.

 

Hogy alakul ki a másnaposság?

Tipikus tünet a fejfájás, a hányinger, a hányás és a szédülés. Minderre számíthatunk egy átmulatott éjszaka után. Az elfogyasztott alkohol az emésztőrendszeren keresztül a véráramba jut, ami aztán az egész szervezetbe elszállítja.

Ezen az úton jut el az alkohol az agyba is, ahol az idegsejtek közötti információátadást negatívan befolyásolja. Ez észlelési és koncentrálási zavarokhoz, valamint a reakcióképesség csökkenéséhez vezet.

Az alkohol gátolja a vasopresszin nevű hormont, ami a víz primer vizeletből történő visszanyerését segíti elő. A vasopresszin gátlásával ezért a szervezet vizet veszít, több vizelet ürül, a vér besűrűsödik, ez ingerli az agyhártyát, ami pedig másnap reggel fejfájáshoz vezethet.

A vízzel együtt több ásványi anyag távozik, a mértéktelen alkoholfogyasztás felborítja az ásványi anyagok egyensúlyát. A nagy vízveszteség miatt a szervezetben az alkoholnak mérgező bomlástermékei is kialakulhatnak, így például acet-aldehid.

 

Forrás: www.eteltcsakokosan.hu, WEBBeteg – B. M.; Forrás: gesundheit.de, Lektorálta Dr. Csuth Ágnes, családorvos

 

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK










Banner
Banner
Banner
Támogatóink