112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Jóga, tai chi – a lélekre is ható mozgásformák

Ha úgy érzed, telítődtél a sok tanulással, és szeretnél feltöltődni, de nincs lehetőséged aktívan sportolni, próbáld ki a jógát vagy a tai chit, és meglátod, új világ tárul eléd!

Olvasási idő: 4,5 perc

 

Mindannyian tapasztaltuk, milyen az, amikor az egyetemi tennivalók óriási teherként nehezednek a vállunkra. Ilyenkor feszültebbek, idegesebbek vagyunk, nehezebben vesszük az akadályokat, és úgy érezzük, a legegyszerűbbnek tűnő problémákat sem tudjuk megoldani. Mindezektől fokozódik bennünk a stressz, aminek számos káros hatása lehet a szervezetünkre és a közérzetünkre.

 

Ha ilyen helyzetbe kerülsz, ne ess kétségbe, mert van megoldás, csak élned kell vele. Mutatunk is két módszert, amik sokat segíthetnek, és nem jár különösebb erőfeszítéssel sem: ez a jóga és a tai chi.

 

Mi a jóga?

 

A szanszkrit eredetű szó egyesülést, összeköttetést jelent. A jógagyakorlatok egyensúlyt teremtenek a test, a lélek, a szellem és a tudat között, aminek köszönhetően gyorsan és hatékonyan segít megoldani mindennapi problémáinkat. Mindezen túl a jóga abban is segít, hogy jobban megismerjük magunkat, és megértsük az élet értelmét.

Miért is jó nekem a jóga?

 

A jógának számos kedvező hatását jegyezték már fel. Nagy szerepet játszik a méregtelenítésben, hiszen jógázás közben testünk hőt termel, és izzadással kezdi hűteni magát.

 

A jóga elősegíti az emésztést is, a különböző csavart és fordított testhelyzetek pedig jól megmozgatják belső szerveinket, aminek köszönhetően – többek között – javul vérellátásunk is.

 

Ha jó alakot szeretnél, érdemes a jógát választanod, hiszen a testsúlyos gyakorlatoknak köszönhetően az izmok erősödnek és fejlődnek, a nyújtógyakorlatok pedig hajlékonyabbá tesznek.

 

Mivel sok időt töltesz az iskolapadban és tanulással otthon, egy idő után nyak- és gerincfájdalmaid is lehetnek, ám a jóga ilyenkor is jól jöhet. A gerinc hosszanti nyújtása segít eltávolítani az összepréselődött csigolyákat, a csavarásokkal pedig stimulálhatjuk a tápanyagellátást a gerinccsatornában.

Végül, de nem utolsósorban, a jóga kitűnően oldja a stresszt: ha a légzésre és a gyakorlásra összpontosítunk, gondolataink egy idő után megnyugszanak, és ki tudjuk engedni a „gőzt”.

 

Mi a tai chi?

 

Olyan mozgásrendszer, amely során a mozdulatok összhangba kerülnek az ember testében és tudatában zajló folyamatokkal. A lassú mozdulatsorok segítségével egybefonódik a légzés, a mozgás és az elme. Mindez meditálással párosul, ami segít az ellazításban.

 

Miért is jó nekem a tai chi?

 

Sokan egészségmegőrző és regeneráló hatása miatt űzik a tai chit. Tagadhatatlan, ha valaki mélyen beleássa magát, azt veszi majd észre, hogy nem tudja abbahagyni. Így volt ezzel Jang Lu-csan, a módszer kifejlesztője is, aki tai chi gyakorlatokkal lábalt ki betegségéből.

 

A tai chi összetett módszer, amelynek lényege a megfelelően végrehajtott légzésterápia: ezáltal serkenteni tudjuk az idegpályákat és az izmokat, de el is tudjuk lazítani őket. Rövid idő után azt is megtanuljuk, elménk hogyan tudja irányítani a légzésünket. A módszer követői úgy vélik, így egyensúlyt tudnak teremteni az elme és test között, ami távol tartja a betegségeket, vagy legyőzi azokat.

 

Vannak, akik stresszoldó és nyugtató hatása miatt tai chiznak, mások azért, mert elősegíti a helyes testtartást és az izmok ellazítását, de nagyban hozzájárul a koncentrációképesség fejlesztéséhez is.  

 

Ha megfelelően végezzük a lazítást, a chi elkezd áramolni a testünkben, ami erősíti a vérkeringést – ezért jó módszer a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának megelőzésére, állítják a módszer követői.  

 

Végül, de nem utolsósorban, a tai chihez tartozó mozdulatsorok kivitelezésekor testünket is edzzük.

 

Jóga, tai chi – hol és mennyiért?

 

Ha van rá lehetőséged, keress fel egy jógastúdiót, és jógázz akár csoportosan is, így sokkal élvezetesebb és olcsóbb. Egy hatvanperces gyakorló jógaóráért a fővárosban jellemzően 1500 – 2500 forintot kell fizetned, de ha bérletet váltasz, több pénzt spórolhatsz meg. Kissé szerencsésebb, aki vidéken jár egyetemre, hiszen ott 1200 – 2000 forintot kell fizetnie egy alkalomért. Mielőtt úgy döntesz, hogy stúdióban szeretnél jógázni, tájékozódj az interneten, mert az árak aszerint is változhatnak, hogy milyen típusú jógára szeretnél menni (gerinc- vagy aerial jóga, vezetett meditáció stb.).

 

Érdemes utánajárnod, hogy az egyetemen van-e lehetőséged jógázni – egyre több felsőoktatási intézmény kínálatában szerepel ez a mozgásforma.

 

Ha pedig nem engedheted meg magadnak, hogy stúdióba járj, jógázz otthon, a koleszban vagy az albérletben, egyedül vagy társaságban. Néhány tipp arról, hogyan érdemes belevágnod.

 

Kicsit mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki a tai chi mellett teszi le a voksát. Egy tanfolyamért – legyen szó vidékről vagy a fővárosról –, amely jellemzően három-négy alkalomból áll, 12 000 – 25 000 forintot is elkérnek, a magánóra (60 perc) 5000 forintba kerül, de kiscsoportos létszám (2-3 fő) esetén már 3000 forintért elérhető.

 

Ha úgy döntesz, hogy vezető nélkül vágsz neki a keleti sport tanoknak, nézd meg ezt a kezdőknek készült rövidfilmet, vagy kövesd figyelemmel a FIT Tv jógaóráit, amelyeket minden este 21 órától láthatsz a képernyőn. A tévéműsorért katt IDE

A jóga legelterjedtebb fajtái

A legrégebbit, a Hatha-jógát azoknak ajánljuk, akik szeretik a változatosságot, és nem kedvelik a kötött gyakorlatsorokat. A jóga e típusa az alapja a többinek. Kiegyensúlyozza az idegrendszert, fejleszti az összpontosítás képességét, és oldja a feszültséget. Ebből fejlődtek ki az alábbiak:

gerincjóga – a hatha jóga gerincet erősítő és nyújtó ászanáit tartalmazza

női jóga – a kismedencei szervekre ható ászanákat tartalmaz

yin jóga – nyújtásokat, medence, csípő és mellkasnyitásokat tartalmaz

flow jóga – dinamikus, egymásba érő, táncszerű hatha jóga ászanákat tartalmaz

Az Iyengar-jóga lényege a stabilitás és a jó egészségi állapot megőrzése. Remek testtudatot biztosít, hiszen nagy figyelmet fordít a helyes testtartásra, az izmokra és az egész csontrendszerre, ezért a mozgásszervi panaszokkal rendelkezőknek kifejezetten ajánlott.  

A Kundalini-jógát sokan az éberség és a tudat jógájáként ismerik. Felébreszti az emberben a spirituális energiát, megtisztítja a testet és a tudatot. Elsősorban azoknak ajánlják, akik érzelmi és mentális problémákkal küzdenek, és akiknek az életében folymatosan jelen van a stressz.  

A Forró Bikram-jógát meleg szobában, magas páratartalom mellett kell végeznünk, mert izmaink csak így lazulnak el tökéletesen. Rendkívül hatékonyan méregtelenít és fiatalít, nyújtja az izmokat, erősíti az immunrendszert. Azoknak ajánlják, akik méregteleníteni és fogyni szeretnének, valamint le akarják küzdeni a stressz ártalmas hatásait.

Az Ashtanga vinyásza-jóga az egyik legtrendibb jógatípus, amely az energiatest aktivizálására, a figyelem és a tekintet irányítására, továbbá a légzésre helyez nagy hangsúlyt. Erősen igénybe veszi a testet, de ettől ne ijedjünk meg! Hihetetlen jó a hatása: méregtelenít, fiatalít, kitisztítja a tüdőt, rendbe teszi a hormonháztartást, és egyben kitűnő alakformáló. Elsősorban haladó, a Hatha-jóga alapjait jól ismerő jógázóknak ajánlják.

Tudtad?

  • Számos profi sportoló, - többek között az amerikai golfozó Tiger Woods is - rendszeresen tai chizik, így javítva koncentrálóképességét és teljesítményét.

  • A kínai sportolók sokkal gyorsabban épülnek fel sérüléseikből, mert gyakran tai chiznak.

  • Több jelenlegi vagy már visszavonult NBA-s profi sztárkosarast, mint például LeBron Jamest, Kevin Love-ot vagy Shaquille O’Nealt is rabul ejtette a jóga.

 

Szöveg: Márványkövi Ferenc, joga.hu, nlc.hu, ujegyensuly.hu
Forrás: joga.hu, yogazona.blog.hu, taichi-wu-eu, taichi.hu
Fotó: pixabay

 

 

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK











Banner
Banner
Banner
Támogatóink