112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Hatékony újévi fogadalmakkal a mozgásszegény életmód ellen

Hogy ne csak üres szó legyen a rendszeres testmozgásra tett újévi fogadalmad, van néhány szabály, amiket mindenféleképpen érdemes betartanod. Innen már csak rajtad múlik!

Olvasási idő: 3 perc

 

„Tuti, hogy soha többé nem eszem pörköltet.”
„Esküszöm, holnaptól elkezdek futni.”
„Elegem van az ülőmunkából, holnaptól beiratkozom egy edzőterembe.”

Ismerős mondatok? Bizonyára már veled is megtörtént, hogy újévkor megfogadtál valamit, amit aztán nem sikerült betartanod. Sok mindenre teszünk ígéretet: van, aki egy rossz szokásával szeretne felhagyni, mások valami újba szeretnének belekezdeni.

A legjellemzőbb újévi eskük egyike a rendszeres testmozgásra tett ígéret. A karácsonyi tespedés után sokan úgy érzik, ideje változtatniuk addigi életformájukon, és ez az elhatározásuk akkor erősödik meg bennük végképp, amikor ráállnak a mérlegre.

Egy tanulmány szerint az emberek elenyésző hányada, mindössze nyolc százaléka marad hű újévi fogadalmához. A hír hallatán talán sokan összerezzennek és elállnak az esküdözéstől, de azért érdemes egy „kört futnunk”, főként, ha testi és lelki egészségünkről van szó.

„Az ígéret szép szó, ha megtartják úgy jó” – tartja a mondás, s ha bár nem kell annyira szigorúak lennünk magunkhoz, törekedjünk arra, hogy betartsuk a magunknak tett fogadalmat! Amennyiben megfogadod az alábbi tippeket, meglátod, könnyebben megy a fogyás és az izompakolás. 

 

Mit csináljak?

  • Csakis olyan mozgásformát válassz, amelyet szeretsz! Minek fárasztanod magad a falmászással vaqy a súlyzózással, ha a tenisz vagy bringázás a kedvenc sportágad?
  • Csak akkor válassz valami újat, ha van benned elég mersz! Legyen szó új mozgásformáról vagy csoportos edzésről, bátran vágj bele, hiszen ezzel is fejleszted a mozgáskultúrádat!
  • Légy józan! Olyan fogadalmat tegyél, amelyet be is tudsz tartani! Ha „soha többé” kezdetű kijelentéseket teszel, szinte borítékolható a bukás.
  • Az idő előrehaladtával újabb apró célokat fogalmazz meg! Mondjuk, havonta jelölj ki magadnak egy aprócska célt, amely csak egy pici lépés a sikerhez vezető úton!
  • Készíts edzéstervet, amelyhez később ragaszkodni tudsz, így nem hiába teszel erőfeszítéseket! A terv követése jóval céltudatosabbá tesz, így a siker sem marad el.
  • Oszd meg másokkal is terveidet! Ez azért fontos, mert amikor elakadsz, a körülötted állók lendítenek át a holtponton.
  • Írd le magadnak, miért csinálod az egészet! Ha kedvedet veszted, pillants rá a listára, és rebootold magad!
  • Bátran kérj segítséget! Beszélj olyanokkal, akiknek van tapasztalatuk az általad kiválasztott mozgásformában! Kérj meg egy edzőt vagy egy barátodat, hogy vegyen a szárnya alá! Ha nincs más, az internetről válassz egy hiteles trénert!
  • Ha nincs kedved egyedül végigcsinálni a projektet, kérd meg a barátodat vagy a csoporttársadat, hogy tartson veled! Ketten mégiscsak könnyebb, a fekvőpadozás közben pedig néhány poén is simán belefér. Ha hiszed, ha nem, egy tanulmány szerint amennyiben van edzőpartnerünk, sokkal nagyobb valószínűséggel visszük véghez, amit elterveztünk.
  • Jutalmazd meg magad! Bármennyire furcsán hangzik is, néha azért ajándékozzuk meg magunkat apró örömökkel! Alkalomadtán bizony belefér egy-egy „sajtburesz”, de ha sajnálod magadtól a finomságokat, lepd meg magad új futócipővel vagy edzőruhával, és akkor könnyebb lesz a tükörbe nézned!
  • Szelfizz! Sokkal hatékonyabb, ha vizuálisan dokumentálod tested és izmaid fejlődését, mintha állandó mérlegeléssel próbálnád lemérni a sikert.
  • Három hónap elteltével nevezz be egy versenyre, és mérd össze tudásodat másokéval! Nem kell rögtön a Spartathlonon elindulnod, elég, ha benevezel egy egyetemi futóeseményre, de ha nagyobbat lépnél, a MEFOB-ok közül is szemezgethetsz. Meglátod, ha van miért versenyezned, jóval könnyebb lesz mozgásra ösztökélned magad.     

 

Mit ne csináljunk?

  • Ne félj a sikertelenségtől! Ha egyszer nem jött össze, majd legközelebb sikerülni fog. Thomas Edison sem első nekifutásra találta fel a szénszálas izzólámpát.
  • Ne legyünk túl engedékenyek magunkkal szemben! Ha valamit elértünk, de még messze a cél, ne bontsunk rögtön pezsgőt!
  • Ha türelmetlenek vagyunk magunkkal szemben, hamar feladjuk céljainkat, így az újévi fogadalomnak is lőttek. Ne felejtsd: öt kilót leadni nem egy hónap műve, kitartóan meg kell dolgoznod érte!
  • Ne tűzzünk ki magunk elé elérhetetlen célokat! Tartsuk a fokozatosság elvét, és akkor nem lesz baj!
  • Ne halasztgasd a kezdést! Csak magadat ámítod azzal, ha minden nap elismétled, „Holnap tényleg lemegyek az edzőterembe.”

 

Szöveg: Márványkövi Ferenc
Forrás: menshealth.com, psychcentral.com, gaiam.com, muscleandfitness.com
Kép: freepik.com

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK












Banner
Banner
Banner
Támogatóink