A 2020. augusztus 12-14. közötti Világfórum során 7 kerekasztal beszélgetésen és 15 munkaértekezleten folytattak sportszakmai megbeszéléseket a világ legkimagaslóbb egyetemi sport-szakemberei. A felmerült témák tanulságait a FISU Oktatási Bizottsága pontokba szedte össze.
Olvasási idő: 2 perc
106 ország közel 1400 résztvevője kísérte figyelemmel a Világfórumot, melyből az egyetemi hallgatók száma meghaladta a 600-at - ezzel a FISU elérte célját, vagyis egy platformra hozta a hallgatókat és a FISU hivatalos szerveit.
A szervezők (TE, MEFS, DJP) jól vették az akadályt és felmerülő nehézségek ellenére sikeres digitális fórumot rendeztek. A FISU Forum a jelen formájában új volt, egyedi és innovatív. Az egyetemi sport tapasztalhatóan sokkal élőbb és növekvőbb a járványhelyzet ellenére is - derült ki az Oktatási Bizottság anyagából.
A három nap alatt 7 kerekasztal megbeszélés és 15 workshop során a következő kihívások merültek fel, illetve az alábbi témákban születtek a következő eredmények, melyeket Sami Garabedian a FISU Oktatási Bizottságának elnök helyettese és Kiss Viktor, mint a FISU Diákbizottság tagjai prezentáltak:
Az egyetemi sport kihívásai:
- A FISU-nak le kellett mondania minden nagyobb tömeget megmozgató programját, néhányat pedig áttenni a digitális térbe
- A nemzeti és kontinentális egyetemi sportszövetségek sokat veszítettek: bevételek, szponzorok kiesése, a sportesemények elmaradása
- Kreativitás megnyilvánulása volt megfigyelhető a karantén idején, hogy a hallgatók fittek maradjanak
- A FISU bizakodó, hogy mindezek ellenére minden visszaáll a megszokott kerékvágásba.
A digitalizáció az egyik legnagyobb kihívás
- A digitális lehetőségek biztosították, hogy a járványveszély árnyékában is meg lehetett tartani a FISU World Forum-ot (Budapesti központtal 2020.08.12-14.)
- Mit kezdünk a digitalizációval, hogyan hasznosítjuk? A digitalizáció ugyanis átformál minden emberi tevékenységet
- A digitalizáció lehetőség: online edzések, közvetítések, teljesítmény könnyebb nyomon követhetősége
- A legjobb megoldásokat globálisan kell alkalmazni
- A digitalizáció elől elzárt régiók azonban nagyon komolyan lemaradhatnak
Fogyatékkal élők és egészségesek közös sportja az egyetemeken
-
- Az egyik legfontosabb téma a sportban
- A sport az egyik legfontosabb eszköz fogyatékkal élők és épek összehozására - a sport csökkenti a közöttük lévő távolságot
- A sportban mindenki egyenlő
- Az egyetemeknek meg kell teremteni a közös sportolás lehetőségét
Az egyetemi sport és az egészség
-
- Az emberek mostanság egyre inkább egészségtudatosak
- A rekreációs céllal űzött sportok mindig is pozitív hatással voltak a hallgatók egészségére
- A sok mozgás jó hatással van a mentális egészségre is
- A sport megadja a hovatartozás érzését
- Egy holisztikus megközelítésben a fizikális jóllét más aspektusokra is kihat (mentális egészség, társas kapcsolatok stb.)
- A diákok nagy része önként sportol rekreációs célból, de el kell gondolkodni a sportolás kötelezővé/ajánlottá tételén.
- A Healthy Campus a FISU programjainak zászlóshajója, amely elősegítheti az egészséges életmód megerősítését és a fizikai aktivitás növelését nem csak a sportolóknál, hanem a teljes egyetemi közösségben
- A sportban való “elmélyülés” segíti a tanulást, vagyis cél a testi, szellemi kiválóság, hiszen egyik kiegészíti a másikat
- Folytassuk a mozgást, az edzést és változtassunk az ülésközpontú életmódunkon!
A workshopok összefoglalása
- Nem létezik jó minőségű élet, és jó egyetemi élet sport nélkül. A FORUM összes résztvevője hiszi, hogy a sport, mint az egyetemi oktatás része segíti a társas érintkezést, a sikerességet
- Az egyetemi rangsoroknál is fontos szerepet kell kapni a sportnak. Az egyetemi rangsorok olyan kommunikációs eszközök, amelyeket ha okosan használnak, pozitív hatással lehetnek az egyetemekre
- IDUS - minden diák számára ott a lehetőség, hogy résztvegyen a "sportos ünnepen"
- Nagyszerű hallgatói projektek (Student Project) az egészséges életmód előmozdítására - 2 győztest is hirdettek - 'Egyetemi sport hallgatókra, mint a jövő vezetőire gyakorolt hatásának promóciója' című kihívásban.
Szöveg: MEFS
Fotó: pixabay