112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Étrend-kiegészítők - Kell ez Neked?

Napjainkban megszámlálhatatlan étrend-kiegészítő ígéri, hogy általuk egészségesebbé válunk, lefogyunk és szépek leszünk. Az étrend-kiegészítők piacán elég nagy a káosz világszerte, jelenleg Magyarországon körülbelül 15 ezerre tehető a bejelentett, törvényesen forgalmazott étrend-kiegészítők száma, és a becslések szerint legalább ekkora nagyságrendben érhetők el a nem legális készítmények is.

Olvasási idő: 3 perc

De mik is azok az étrend-kiegészítők?

Az  étrend-kiegészítők élelmiszerek, amelyek a hagyományos étrend kiegészítését szolgálják, és koncentrált formában tartalmaznak tápanyagokat vagy egyéb táplálkozási, élettani hatással rendelkező anyagokat, egyenként vagy kombináltan. Megjelenési formájuk lehet kapszula, pasztilla, tabletta, port/szirupot tartalmazó tasak, folyadékot tartalmazó ampulla, csepegtetős üveg, vagy más hasonló forma, amely por, illetve folyadék kis mennyiségben történő adagolására alkalmas. A köznyelvben sokan táplálékkiegészítőnek hívják ezeket a készítményeket, azonban a helyes megnevezés az étrend-kiegészítő, amelynek a nevében is benne van, hogy csak kiegészíti az étrendet és nem helyettesíti az egészséges táplálkozást.

Szükség van étrend-kiegészítőkre?

A szervezet optimális működéséhez a tápanyagokat természetes élelmiszerekből kell biztosítanunk, így ugyanis az ételeinkkel számos egészségvédő, biológiailag aktív hatóanyagot – vitaminokat, antioxidánsokat, polifenol jellegű vegyületeket, fitoszterineket stb. –, valamint rostokat is egyidejűleg a szervezetünkbe juttatunk. Vannak azonban olyan állapotok, mint például a várandósság, kiegyensúlyozatlan táplálkozás, betegségek, ételintoleranciák, allergiák, felszívódási- és anyagcsere-zavarok, fogyókúra vagy vegetáriánus életmód, amikor szükségessé válhat bizonyos étrend-kiegészítők használata.

Sportolóknak kell étrend-kiegészítőket használniuk?

A sportolóknak különösen oda kell figyelniük a táplálkozásukra és ügyelniük kell a szervezetük számára szükséges energia- és tápanyagbevitelre. Azt azonban, hogy ezt ténylegesen el tudják érni kizárólag hagyományos élelmiszerek fogyasztásával, vagy szükség van-e étrend-kiegészítők alkalmazására, mindig az egyedi körülmények határozzák meg. Ennek megítéléséhez fontos a testösszetétel és a táplálkozási szokások, valamint a tápanyagbevitel felmérése, értékelése és egyéni szükséglethez történő hasonlítása.

Járhat kockázatokkal az étrend-kiegészítők szedése?

Azokkal az étrend-kiegészítőkkel érdemes vigyázni, amelyek az ajánlásokhoz képest a sokszoros mennyiséget (ún. megadózis) tartalmaznak egyes vitaminokból, ásványi- és egyéb anyagokból. Manapság a legtöbb készítmény a napi ajánlott mennyiség (NRV) minimum 100%-ra vagy többszörösére gyúr, mert ennek hangzatosabb a marketing értéke, pedig a több=jobb elv ebben az esetben nemcsak, hogy nem igaz, hanem veszélyes is lehet. A vízoldékony vitaminokat – a C-vitamin és a B-vitaminok csoportját – nehéz túladagolni, mert a felesleg távozik a vizelettel, könnyen kiürülnek a szervezetből. Így a megadózisokkal mindössze drága vizeletet érünk el. A zsírban oldódó vitaminokat (D, E, K, A) viszont hosszabb ideig raktározza a szervezetünk, ezért ezeket túl lehet adagolni (hipervitaminózis). A vitamin-túladagolás akut és krónikus tünetei az A- és a D-vitamin esetében a legjelentősebbek. De természetesen minden vitamin és ásványi anyag esetében fontos, hogy ne lépjük túl a legfelső biztonságos beviteli szintet (UL), és tartsuk be az optimális adagolást a javasolt beviteli értékeknek megfelelően.

Vannak olyan étrend-kiegészítők, amik tudják fokozni a teljesítményt?

A rendelkezésre álló tudományos bizonyítékok szerint mindössze 5 összetevő lehet pozitív hatással a teljesítményre: kreatin, koffein, nátrium-bikarbonát, béta-alanin és nitrát. Azonban fontos tudni, hogy ezek nem mindenkinél egyformán hatásosak. A táplálkozás, az edzettségi állapot, a sportolás szintje, a nem, sőt a genetikai különbségek is befolyásolják az eredményt. Ezért is fontos az étrend-kiegészítők egyénre szabott alkalmazása.

Megbízhatok-e az étrend-kiegészítők hangzatos ígéreteiben?

Egy adott étrend-kiegészítő alkalmazása a valódi tápanyagszükségleten és igényeken kell, hogy alapuljon, nem pedig egy jól csengő szlogenen. Ismét hangsúlyoznunk kell, hogy az étrend-kiegészítők élelmiszerek, amelyeknek nem lehet betegségmegelőző vagy gyógyító hatást tulajdonítani. Gyanakodj, ha egy étrend-kiegészítőt azzal próbálnak meg eladni – jogszabályellenesen -, hogy például gyógyítja a rákot! Az étrend-kiegészítők előállítása, forgalmazása és ellenőrzése sokkal lazább feltételekhez kötött, mint a gyógyszerek esetében.

Mire figyelj az étrend-kiegészítők kiválasztásakor?

Ha úgy döntesz, hogy étrend-kiegészítők segítségével szeretnéd támogatni az egészséged vagy a teljesítményed, az alábbiakat mindig tartsd szem előtt:

  • Ne higgy a jól csengő ígéreteknek: az a termék ami ”teljesítményfokozó”, „stimuláns”, „tömegnövelő”, ”extrém hatású”, „legális szteroid”, „fogyasztó”, a legtöbb esetben nem működik!
  • Minél több összetevőt tartalmaz egy termék, annál nagyobb valószínűséggel lehet szennyezett!
  • A növényi alapú és természetes eredetű étrend-kiegészítők is tartalmazhatnak tiltott anyagot!
  • Vigyázz, mert nem biztos, hogy minden összetevő szerepel a címkén!
  • Kerüld azokat az étrend-kiegészítőket, amelyek kizárólag az internetről megvásárolhatók!

Nagy egészségügyi kockázatot jelenthetnek a legtöbbször internetről rendelhető, kétes eredetű, ellenőrizhetetlen összetételű, sokszor ártalmas anyagokkal szennyezett termékek. Másfelől az is bosszantó, hogy noha kockázatmentes, de hatástalan készítményekhez juthatunk, amelyeknek csak pénzkidobás lesz az eredménye. Ha elbizonytalanodnál az étrend-kiegészítők óriási választékában, akkor barátok, sporttársak és edzők tanácsa helyett kérd ki orvos vagy dietetikus véleményét! A Testnevelési Egyetem Sport-táplálkozástudományi Központ létrehozásának egyik kiemelt célja volt, hogy a sportolókat segítse az étrend-kiegészítők célzott alkalmazásában, egészségük megőrzése és az eredményesség növelése érdekében, a vétlen doppingolás kockázatának elkerülése mellett. Ennek érdekében kialakítottak egy sportszakmai szempontú kockázatértékelő rendszert, melynek bevezetésével segíteni kívánják az étrend-kiegészítők tudatos, megfontolt alkalmazását: https://sporttaplalkozas.tf.hu/kvizunk-neked

Szöveg: Testnevelési Egyetem Sport-táplálkozástudományi Központ 

Fotó: PxHere

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK











Banner
Banner
Banner
Támogatóink