112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Észak-Európában is pezseg az online egyetemi sportélet

Salsa seprűnyéllel, vizes edzés szárazon, gyógytornász által vezényelt reggeli torna - így veszik fel a harcot az észak-európai egyetemek az ellustulás ellen a pandémia idején.

Olvasási idő: 3,5 perc

 

Az európai egyetemek koronavírus-járvány alatti sportéletét bemutató sorozatunkban ezúttal Észak-Európába tettünk virtuális látogatást. A „hűvösnek” tartott északiak sportszeretete mindig is nyilvánvaló volt, és erről most is tanúbizonyságot nyertünk.

Persze mindez nem csoda annak tükrében, hogy Dánia vezette be Európában elsőként az iskolai testnevelést (1828-ban), és Nachtegall Ferono már 1798-ban megalapította gimnasztikai intézetét Koppenhágában. A svédeknek köszönhetjük

a svéd gimnasztikát, amelyet a 19. század elején fejlesztett ki Pehr Henrik Ling és fia, Hjalmar Ling. Rájuk gondoljatok, amikor a svédszekrénnyel, a paddal vagy a bordásfallal bajlódtok, mert ezeket is ők adták a világnak.

 

Koppenhágai Egyetem, Dánia

Dánia legnagyobb és legrégebbi egyetemén és kutatóintézetében a koronavírus-járvány sem akadályozza meg a hallgatókat abban, hogy jó kondiban tartsák magukat. Ehhez persze megfelelő segítséget is kapnak, így anélkül is mozoghatnak eleget, hogy ki kellene lépniük a négy fal közül.

Jóllehet az egyetem sportinézetének holnapján semmi jel nem mutat arra, hogy aktív sportélet zajlana a kibertérben. Ha viszont az intézet Facebook-oldalára látogatunk, rögtön látjuk: itt bizony csak az marad testmozgás nélkül, aki nem használ internetet.

Mi mindent kínál a közösségi oldal?

Aki rövid, ám kreatív tornára vágyik, nézze meg ezt az ötperces videót, és látni fogja, mi mindent kezdhetünk az elasztikus anyagból készült sállal. Akik kajakoznak, de a tiltás miatt nem ülhetnek hajóba, tekintsenek bele ebbe a rövidfilmbe, amelyben arra kapunk tippeket, hogyan vészeljük át a víz nélküli életet a szobában. Ebben a rövid videóban gyógytornász mutatja be, hogyan végezzük helyesen az alapgyakorlatokat, s ha mindez megtörtént, levezetéséként jöhet egy kis jóga. Ha még nem láttál kézzel írt, dán nyelvű workout edzéstervet, kattints ide, és ha nem akarsz tánc nélkül maradni, ez a kedves bácsi mutat neked egy érdekeset (egy percig se gondolkodj azon, milyen táncról van szó). Végül itt egy nagyon vicces példa arra, miként lehet a távolágtartás szabályait betartva salsázni (azért ne próbáljátok ki, ha lehet).

Oslói Egyetem, Norvégia

Ha sportról van szó, a norvégok sem ismernek tréfát, legyen szó síelésről, jégkorongról vagy kézilabdáról. Csak kevesen tudják, hogy Norvégia legrégebbi egyetemét a koppenhágai mintájára hozták létre 1811-ben, s bár 2016. január 1-ig ez volt az ország legnagyobb felsőoktatási intézménye, egyetemi sportélete még mindig a legélénkebb.

„Zárva vagyunk, a diákok és a tanárok otthonról dolgoznak” olvasható a felirat az intézmény nyitólapján. Ez persze nem jelenti azt, hogy a sportélet is karanténba vonult volna, sőt! Amennyiben az egyetemi sportklubok Instagram-oldalára megyünk, azt látjuk, hogy számos, az otthoni testmozgást elősegítő bejegyzés követi egymást. Persze csak diszkréten, ahogyan azt az északiaktól megszokhattuk.

Ebben a rövid videóban például Renata bemutatja, hogy erdei séta közben hogyan mozgassuk meg izmainkat, ebben pedig Tobias napkeltét köszöntő meditációs tornáját nézhetjük meg. A harcművészet kedvelői kénytelenek beérni ezzel a bemelegítő videóval, az ellenfelet pedig mindenki képzelje a képernyőre! Végül, de nem utolsósorban, érdemes megmerítkeznünk Hjemme vizespalack tornájában. Ezek a gyakorlatok mindössze néhány percesek, bátran próbáljuk ki őket! A reggeli torna vagy a workout után pedig jöhet a reggeli: a norvég banános palacsinta videóba foglalt receptjét itt találod (nagyon tuti!), de a gofri elkészítési útmutatója is nagyon rendben van (használj Google-fordítót!)

 

Helsinki Egyetem, Finnország

A Finn Egyetemi Sportközpont legfőképpen Facebook- és Instagram-oldalán aktív. Szinte minden napra jut valamilyen átmozgató edzés, ám egyik sem tart tíz percnél tovább. Ennek a rövidfilmnek az a legfontosabb tapasztalata, hogy hangos zene és pörgés nélkül is végezhetünk egyszerű és könnyen kivitelezhető saját testsúlyos gyakorlatokat. Őszintén szólva, eddig is tudtuk, hogy a finnek – ha lehet – kerülik a felhajtást.

Ebben a videóban Karoliina a helyes légzést elősegítő jógagyakorlatait nézhetitek meg, itt pedig Sirpa azt mutatja be, hogyan használjuk a falat segédeszközként jógázás közben. Az ilyenekből akad egy tucatra való, amiből arra következtethetünk, északi rokonaink relaxálva próbálják átvészelni a nehéz időket.  

 

Szöveg: Márványkövi Ferenc
Forrás: sportszertar.wordpress.com, library.hungaricana.com, usg.dk,
 uio.no, unisport.fi
Fotó: freepiks.com, pixabay.com

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK











Banner
Banner
Banner
Támogatóink