112 éves a Magyar Egyetemi - Főiskolai Sportszövetség

A Nemzeti Diák, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség tagja

Éld át a flow élményt a sportban!

Tudod, mi az a flow élmény? Hallottál már róla? Esetleg átélted már? Ha még nem, íme néhány infó, hogyan tapasztalhatod meg sportolás közben.

Olvasási idő: 3,5 perc

„Amikor az ember teljesen eggyé válik azzal, amit csinál, és tudja, hogy erős, és legalábbis az adott pillanatban ő maga irányítja sorsát, és az eredményektől függetlenül úgy érzi, hogy minden milyen jó… akkor éli át teljes lényével, hogy áramlik benne az élet. Ez a flow” – írja ’Sport és flow’ című könyvében Susan A. Jackson és Csíkszentmihályi Mihály.

 

A fenti megfogalmazást leegyszerűsítve így is fogalmazhatunk: a flow olyan állapot, amelybe beleolvadva nehéz onnan kizökkenni. Akárhogy is van, a flow élménye eltávolítja az embert a mindennapi problémáktól, kötelezettségektől és a negatív stressztől.

Idővel arra is rájöttek, hogy a sportolás nagymértékben hozzájárulhat a jelenség átéléséhez, sőt a sportolás a flow megjelenésének egyik táptalaja. Ezzel magyarázható, hogy sokan azért sportolnak, hogy újra és újra átéljék azt az élményt, amely kiszakítja őket a hétköznapokból.

 

Sportpszichológusok szerint a sportolók csúcsteljesítményük elérésekor gyakran a flow állapotába kerülnek, ám hangsúlyozzák: attól, hogy valaki átéli a flow élményét, még nem biztos, hogy csúcsteljesítmény elérésére is képes. A teljességet át lehet élni sportolás (futás, kerékpározás, teniszezés) közben is. Két, a témában jártas szakember: Jackson és Roberts a flow állapot kilenc dimenzióját írta le. Véleménykük szerint a sportoló ezeket éli át, amikor a flow állapotába kerül:

  1. helyzet által támasztott kihívások összhangban vannak a sportoló képességeivel, és ez az összhang valósul meg.
  2. A tevékenység és a tudatosság egybeolvad, ezáltal a mozdulatot erőfeszítés nélkülinek érzékeli, és a sportoló nem tekinti magát különállónak a tevékenységtől.
  3. A célok teljesen világosak: tisztán látja, hogy kinek mit kell tennie.
  4. Egyértelmű visszajelzést kap arról, hogy jó, amit csinált.
  5. Kizárólag csak az adott feladatra koncentrál.
  6. Egyfajta paradox kontrollérzés jellemző, hiszen anélkül képes a kontrollra, hogy aktívan próbálná a kontrollérzést elérni. Teljesen tisztában van a teljes kontrollal, amit gyakorol, és erőfeszítések nélkül, a hibától való félelem nélkül cselekszik.
  7. Az öntudatosság hiánya, ami által tudatában van ugyan a teljesítményének, mégsem értékeli önmagát folyamatosan.
  8. Az időélmény megváltozik: úgy tűnik, mintha teljesen le- vagy felgyorsulna.
  9. Egy teljesen öncélú állapot, amelyben a tevékenység élvezhető, és a részvétel önmagában is jutalmazó jellegű.

Nem kell élsportolónak lenni ahhoz, hogy sportolás közben átéljük a flow-élményt! Fontos tudni, hogy ennek elérése sportolás közben sem garantált, nem jön magától, meg kell dolgozni érte. A flow élményének átélése ösztönöz, hogy saját határainkat átlépve fejlődjünk!

 

Fontos feltétele, hogy olyan pozitív célt tűzzünk ki magunk elé, amely megvalósítható, ugyanakkor kihívást is jelent! Az egyik legkedveltebb szabadidős mozgásforma, a futás nyelvére lefordítva: törekedj arra, hogy újabb kihívásokat találj benne! Próbálj mindig egy kicsivel többet vagy gyorsabban futni, mindezt úgy, hogy maradj a teljesítőképességed határain belül, és akkor nem ér csalódás!

 

Futás közben így élheted át:

 

  • Amikor úgy tudsz összpontosítani, hogy a figyelmed csakis arra irányul, ami éppen az adott pillanatban történik.
  • Egyértelmű célokat tűzöl ki magad elé, és félreérthetetlen visszajelzést kapsz arról, hol tartasz a cél elérése felé vezető úton.
  • Amikor a futást spontánnak és automatikusnak érzed, azaz a cselekvés szinte összeolvad a tudattal.
  • Amikor úgy érzed, teljes mértékben ellenőrzés alatt tartod a mozgást, magabiztosan, félelmek és kétségek nélkül érsz el nagy teljesítményt.
  • Úgy érzed, a valóságosnál gyorsabban vagy lassabban telik az idő.
  • Annyira eggyé válsz a futómozgással, hogy csak arra figyelsz, így a mindennapi gondjaid eltávolodnak.
  • Csakis a futás által nyújtott élvezetért és örömért futsz, ami boldoggá tesz.

 

Képben vagy?

 

Csontos Anna-Zsófia pszichológus szerint a rendszeresen futni járók a mindennapok során közel tíz százalékkal gyakrabban élik meg a flow élményét azokhoz képest, akik nem végeznek rendszeres testmozgást.

Szöveg: Márványkövi Ferenc, www.sportpszicho.blog.hu,www.runnersworld.hu
Fotó: freepik.com

Hírkategóriák

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK

KORÁBBI BEJEGYZÉSEK










Banner
Banner
Banner
Támogatóink